Claims, wat zijn het en hoe werkt het?

Wat is een claim?

Een claim kun je indienen als je het niet eens bent met de hoogte van een uitbetaalde vergoeding of het niet uitbetalen van vergoedingen. Je kunt een claim indienen als je:

  • Een bij BumaStemra aangesloten auteur of uitgever bent
  • Een zusterorganisatie bent met wie BumaStemra een vertegenwoordigingsovereenkomst heeft gesloten
  • Je muziek hebt aangemeld.

Een claim indienen doe je via MijnBumaStemra. Er zijn drie situaties waarvoor een claim wordt ingediend:

  • Aandeel onjuist – Je bent het niet eens met de verdeling van de vergoeding
  • Afrekening onjuist – Je bent het niet eens met de hoogte van het bedrag
  • Afrekening ontbreekt – Je hebt geen vergoeding gekregen terwijl je vindt dat je die wel moet krijgen.

Hoe dien je een claim in?

Een claim dien je in via MijnBumaStemra. Doe dit binnen twee kalenderjaren nadat de afrekening waar het om gaat is verstuurd. Dit noemen we de reclamatietermijn. Je kunt geen claim indienen over een afrekening die ouder is.  

Goed om te weten:

  • Een claim dien je in nadat we je een afrekening hebben gestuurd. Om te zorgen dat je afrekening klopt, is het verstandig om je (muziek)werken zo snel mogelijk bij ons aan te melden. Als je werk niet bij ons aangemeld is, kunnen we er geen vergoeding voor uitbetalen. Door op tijd je werk aan te melden voorkom je achteraf extra werk. 
  • Als een claim via MijnBumaStemra stuurt, hebben we meestal alle informatie die we nodig hebben om een onderzoek op te starten. Wil je extra informatie met ons delen, dan kun je bijlagen met je claim meesturen. 
  • Als je meerdere claims wil indienen, kun je gebruik maken van de ‘kopieer optie’. Zo hoef je sommige dingen geen tweede keer in te vullen. 

Heb je een vraag over het indienen van een claim? Je bereikt ons via  claims@bumastemra.nl of via onze afdeling Member Services.

Hoe lang duurt het om een claim te behandelen?

We doen ons best om je claim zo snel mogelijk af te handelen. Je krijgt van ons altijd een e-mail over hoe de afhandeling van je claim verloopt. 

In normale gevallen duurt het zes tot acht weken voor je claim afgehandeld is. Het kan gebeuren dat je claim niet makkelijk af te handelen is. In zulke en vergelijkbare gevallen kan het langer duren. We doen er dan maximaal twaalf maanden over. We laten je dan minimaal elke drie maanden weten hoe het ervoor staat met je klacht.

Gaat je claim over gebruik in het buitenland? Dan kan het langer dan twaalf maanden duren om af te handelen. In die gevallen zijn we namelijk erg afhankelijk van informatie van onze zusterorganisaties. 

Wat gebeurt er na het indienen van een claim?

Je krijgt binnen vijf werkdagen een bevestiging van ons, zodat je weet dat je claim goed bij ons binnengekomen is. Je krijgt altijd een referentienummer en een eerste update in deze e-mail. Het kan zijn dat we extra informatie nodig hebben, daar kunnen we in deze e-mail om vragen. 

Als je het niet eens bent met de uitkomst van je claim

Ben je het niet eens met het besluit van BumaStemra? Dan kun je je claim voorleggen aan een speciale commissie. Die bekijkt je claim en de uitkomst ervan nog een keer. 

Stuur je claim binnen twee weken na het besluit opnieuw op, per e-mail of per post. Richt je claim aan: 

info@bumastemra.nl onder vermelding van Claims: ter attentie van Marc Gordijn

Of:

BumaStemra
Member Services
T.a.v. Marc Gordijn
Postbus 3080
2130 KB Hoofddorp

De Geschillencommissie

Ben je het ook niet eens met het besluit van onze commissie? Dan kun je terecht bij de Geschillencommissie. Het is belangrijk dat je dit binnen drie maanden na het laatste besluit bij de Geschillencommissie meldt.