Interview

"Muziekmakers lopen bizarre hoeveelheden geld mis omdat ze hun setlist-administratie niet op orde hebben"

Licentie Interview met Loren Nine en Hannah de Maat over het belang van setlijsten

De registratie van een setlist kan voor sommige uitvoerend muzikanten en dj’s aanvoelen als een overtollige administratieve handeling. Maar het is tegenwoordig echt een handeling van niets en het levert heel veel op. Loren Nine, singer-songwriter en componist, kan daar over meepraten. “Ik stond versteld toen ik zag hoeveel geld er door die eenvoudige handeling binnenkwam!”

Loren Nine Geerts timmert als Loren Nine al geruime tijd aan de weg. Als singer-songwriter (bekend van onder meer het met goud bekroonde ‘Who Needs You’), maar ook als componist voor diverse commercials, producers en (hardcore) dj’s. Zij is al jaren een fanatiek pleitbezorger voor het goed administreren van een setlist. “Het verhaal is eigenlijk simpel. Door dit goed te doen, ontstaan er geldstromen die de hele industrie ten goede komen.”

Dat snelle klusje levert veel geld op

Loren heeft het effect hiervan aan den lijve ondervonden toen ze als voorprogramma van Caro Emerald in Engeland optrad. “Na ieder optreden kwam tourmanager Tim van der Does met een formulier waarop ik mijn setlist moest invullen. In alle eerlijkheid vond ik het maar gedoe, maar hij hamerde op het belang ervan. Het heeft best even geduurd voordat ik er routine in kreeg, maar het is feitelijk een klusje van een minuut of vijf maximaal. Als je elke avond ongeveer dezelfde set speelt, kost het je nog maar een minuutje.

Toen later de uitbetaling volgde van BumaStemra, stond ik versteld. De hele tour was direct uit de kosten én ik hield nog wat over!” In genoemd voorbeeld moet gezegd worden dat het om grote zalen ging, maar Loren Nine benadrukt dat het zeker ook goed geld oplevert als je in kleinere zaaltjes optreedt. “Veel artiesten zijn in eerste instantie kunstenaars. Zij willen creëren en optreden, niet bezig zijn met administratie. Begrijpelijk, maar het is toch mooi dat je juist op deze manier jezelf nog beter jezelf kunt onderhouden? Het duurt uiteraard even voor BumaStemra het verwerkt heeft en er geld binnenkomt. Daarom adviseer ik iedereen om goed de vinger aan de pols te houden bij je uitgevers. Creatief zijn is geweldig, maar als je serieus bent moet je het vak ook een beetje als bedrijf benaderen. Je bent je eigen CEO.”

Streven naar 1-op-1 uitkering

Hannah de Maat, Manager Licenties Events bij BumaStemra, voegt toe dat er bij BumaStemra steeds meer wordt onderzocht hoe het meest efficiënt een 1-op-1 uitkering is te regelen. “Zo maken we in dit specifieke geval gebruik van webcrawlers die alle plekken in kaart brengen waar live muziek wordt gebracht, variërend van festivals en zalen tot carnavalsoptochten. Speellijsten en setlists zijn een belangrijk onderdeel, omdat we zo heel specifiek per liedje kunnen nagaan welke leden daaraan hebben bijgedragen en zo de inkomsten steeds secuurder kunnen uitbetalen. We willen daarvoor werken met de kanalen die voor optredende artiesten – die hun setlists aan moeten leveren – het beste werken. Op veel dancefestivals werken we inmiddels met zogenoemde ‘fingerprinting’-technologie, die het proces automatiseert. Voor live artiesten is er bijvoorbeeld een app beschikbaar die het invullen en doorgeven echt heel laagdrempelig maakt en we hebben recent een nieuw MBS [Mijn BumaStemra-red.] portal geopend. Door de drempel zo laag mogelijk te maken, willen we de inkomsten voor de auteurs optimaliseren.”

Bewustwording

“En dat is echt heel belangrijk”, voegt Loren Nine toe. “Ik noemde net mijn eigen optredens, maar het gros van mijn werk wordt door anderen uitgevoerd of gedraaid indj-sets. Zo zijn er met mij heel veel songwriters wiens werk door anderen wordt uitgevoerd of gedraaid. Dat betekent ook dat wij als beroepsgroep enorm afhankelijk zijn van hoe die optredende artiesten hun administratie regelen. Juist omdat ik ook als optredend artiest actief ben, heb ik gemerkt hoe makkelijk het is en wat het op kan leveren. Daarom hamer ik er zo op. Het is regelmatig nog een gebrek aan kennis. Dan krijg ik te horen ‘De zaal geeft de setlist toch door?’ Waarna ik antwoord: ‘Hoe weet de zaal nu wat jij speelt?’ Je ziet ook in de dj-wereld dat die bewustwording er niet altijd is dat er mensen zijn die het werk schrijven dat ze draaien. Muziekmakers lopen bizarre hoeveelheden geld mis omdat ze hun setlist-administratie niet op orde hebben. Dat is ongelooflijk zonde. Zeker in een wereld waarin er steeds meer wordt gewerkt met verschillende auteurs per track en diverse verdeelsleutels, ben je als optredend artiest ook gewoon verantwoordelijk voor de inkomsten van die mensen. Gelukkig begint dat besef steeds meer te leven en het is ook gewoon echt makkelijk. Zorg dat die setlist na elke gig in orde is, het levert iedere betrokkene veel op!”