Collect Connect Collaborate

Strategie 2025-2030

Waar de muziek is, daar zijn wij. Maar de wereld waarin BumaStemra werkt, verandert in hoog tempo. Er komt veel op ons af. Nieuwe technologie, toenemende concurrentie, dreigende bezuinigingen op cultuur en Generatieve AI. Het is nu aan ons om daar klaar voor te zijn.

In deze nieuwe strategie, Collect, Connect & Collaborate, geven we richting aan onze organisatie in een snel veranderende wereld. We zetten in op gerichte groei en op voldoende schaalgrootte en focussen daarna op intensievere samenwerking met CBO’s en andere partijen. Dat doen we met vertrouwen in de toekomst, hoe onzeker die ook is. Omdat we vertrouwen hebben in iedereen die zich elke dag weer met passie en betrokkenheid inzet. En omdat we geloven dat wendbaarheid ons in de toekomst sterker en succesvoller maakt.

De nieuwe koers

Onze vernieuwde strategie bestaat uit twee fases.

1. Collect en Connect

In 2025 – 2027 focussen we op onze dienstverlening (Service Excellence) en op het verbeteren van onze, steeds meer geïntegreerde en datagedreven, processen (Operational Excellence).

Collect: We willen vergoedingen voor muziekgebruik sneller, juist, herleidbaar en met lagere beheerskosten uitkeren. Service Excellence en Customer Intimacy zijn fundamentele uitgangspunten voor het behoud van onze leden, het aantrekken van nieuwe leden en nieuw repertoire.

Connect: We willen precies weten wat er onder onze leden leeft en gericht inspelen op de behoeftes van verschillende groepen rechthebbenden. We gaan de leden van ons collectief meer met elkaar verbinden om nieuwe samenwerkingen en nieuw repertoire tot stand te brengen.

2. Collaborate

We breiden onze samenwerking met andere CBO’s en andere partijen in de markt uit. Zo vinden en verzilveren we nieuwe incassomogelijkheden, in Europa en daarbuiten. Deze toenadering tot andere partijen is al gestart en zal in 2028 – 2030 nog meer onze focus hebben.

Onze doelen

De nieuwe strategie Collect, Connect & Collaborate heeft 8 doelen voor de lange termijn:

  1. Een ongeëvenaarde ledenervaring. Service Excellence.
  2. Samen sterker in creativiteit. Connecties binnen ons collectief stimuleren.
  3. Waardevol repertoire. Behoud en uitbreiding van ons waardevolle repertoire.
  4. Excelleren in alles wat we doen. Operational Excellence en continu verbeteren.
  5. Samenwerking als versneller. Met partners binnen én buiten de industrie.
  6. Vooroplopen in datagedreven inzichten. Voor slimme innovaties, die nieuwe leden trekken.
  7. Flexibel, doelgericht en ondernemend. Wendbaar en altijd op zoek naar nieuwe kansen.
  8. Duurzaam en verantwoord ondernemen. Voor een groene, diverse en eerlijkere wereld.

Succesfactoren

Voor het slagen van onze strategie zijn er 4 kritische succesfactoren, die centraal staan in ons gedrag en onze houding in de komende jaren:

Wendbaarheid
We willen wendbaar zijn, als open en innovatieve organisatie. Zodat we altijd snel en proactief op ontwikkelingen kunnen inspelen.

Ondernemerschap
We wachten niet af, maar durven actie te nemen bij veranderingen en kansen. Tegelijk houden we kosten op een verantwoord niveau.

Differentiatie en segmentatie
Omdat de behoeften van verschillenden groepen rechthebbenden uiteenlopen, zijn differentiatie en segmentatie nodig.

Innovatie
We omarmen technologische innovatie, met name Generatieve AI. Hierbij beschermen we altijd de waarde van menselijke creativiteit.

Het is duidelijk dat de komende jaren vol uitdagingen zijn. Vol verandering en onzekerheden. Maar ook vol kansen en mogelijkheden. We treden de toekomst strijdbaar tegemoet. Wij blijven opkomen voor onze leden en voor de waarde van muziek.