Veelgestelde vragen door muziekgebruikers

Bedrijfsmatig muziekgebruik

Ik ben lid van een ondernemersorganisatie. Moet ik voor muziekgebruik contact opnemen met BumaStemra of is dit collectief geregeld?

Dat verschilt per ondernemersorganisatie. Soms zijn er al afspraken voor muziekgebruik, maar dat is zeker niet altijd zo. Je kunt bij jouw ondernemersorganisatie zelf navragen of er iets collectief geregeld is. Kom je er niet uit? Dan kun je BumaStemra een e-mail sturen of bellen.

#permalink
Wat moet ik doen als ik met mijn bedrijf ga verhuizen of stoppen?

Als je gaat verhuizen, hebben wij je nieuwe adres nodig. Stuur ons een e-mail met je nieuwe adres. Wij voeren het door in ons systeem en zorgen dat alles in de administratie goed verwerkt wordt. Handig als we je een keer moeten bereiken.

#permalink

Betalen voor muziekgebruik

Ik heb een licentie via mijnlicentie.nl. Hoe kan ik betalen?

Op mijnlicentie.nl regel je in één keer de licentie voor je muziekgebruik met BumaStemra en Sena. Je krijgt één factuur van het Service Centrum Auteurs- en Naburige rechten (SCAN). Je kunt dan een jaar lang muziek gebruiken.

Regelt jouw branchevereniging het muziekgebruik via een gedeeld contract? Dan betaal je via hen aan BumaStemra en/of Sena. Je brancheorganisatie kan je daar meer informatie over geven.

#permalink
Waar moet ik nog meer aan denken als ik muziek gebruik?

BumaStemra beheert alleen de rechten van muziekmakers en -uitgevers. Maar er zijn ook anderen die rechten ontlenen aan muziek. Denk aan uitvoerende artiesten, zoals zangers en bands, en de platenmaatschappijen die de muziek hebben opgenomen. Ook als je een muziekvideo gebruikt, zit er op de tv- en filmbeelden auteursrecht. In deze gevallen is het niet genoeg om BumaStemra om toestemming te vragen. Je betaalt dan een vergoeding aan de uitvoerende kunstenaar(s) en de platenproducenten via Sena. Voor rechten op tv- en filmbeelden, ga je naar Stichting VIDEMA.

#permalink
Wat gebeurt er met de vergoeding die ik betaal?

De vergoedingen die jij samen met andere muziekgebruikers betaalt, komen bij BumaStemra terecht. Wij verdelen dit geld eerlijk over de muziekmakers en -uitgevers die aangesloten zijn bij ons of onze zusterorganisaties. Niet zomaar een klus, als je bedenkt hoeveel mensen muziek draaien in het openbaar! Om het wat simpeler te maken, sluiten we contracten af met overkoepelende organisaties en losse gebruikers. Het geld dat we van hen krijgen, verdelen we op basis van het soort gebruik over de muziekauteurs en -uitgevers van de muziek.

#permalink
Wat doet BumaStemra precies?

Wij beheren de rechten van ruim 40.000 Nederlandse muziekmakers. Zet je graag muziek op in je winkel of restaurant? Wil je een bestaand nummer op je website gebruiken of een afspeellijst op een cd zetten? We snappen dat het een heel karwei is om allerlei muziekmakers daarvoor om toestemming te vragen. Gelukkig staat BumaStemra dan voor je klaar. Bij ons regel je alles in één keer.

Ook als je buitenlandse muziek gebruikt, ben je bij ons aan het goede adres. We hebben namelijk met veel buitenlandse auteursrechtorganisaties afspraken gemaakt. Zo komen we ook in het buitenland op voor de belangen van aangesloten muziekmakers.

Jij draait de plaat, wij regelen de licentie
Andersom regelt BumaStemra het muziekgebruik in Nederland voor buitenlandse muziekmakers die lid zijn van zusterorganisaties. Zo kun je dus dankzij BumaStemra kiezen uit miljoenen muziekwerken van honderdduizenden componisten en tekstschrijvers.

#permalink
Hoe berekent BumaStemra de vergoeding?

De vergoeding die je betaalt, hangt af van je muziekgebruik. Per groep muziekgebruikers hebben Buma en Stemra elk een eigen rekenmethode. Buma bepaalt de prijs voor het openbaar maken van muziek. Stemra berekent de prijs voor het vastleggen van muziek.

#permalink
Wanneer moet ik betalen voor muziekgebruik in mijn bedrijf?

Je betaalt alleen voor muziek in je bedrijf als anderen kunnen meeluisteren. Dus als gasten, klanten of medewerkers het ook horen. Speel je muziek af, maar is je werkplek niet toegankelijk voor gasten of klanten? En heb je minder dan drie fulltime werknemers in dienst? Dan hoef je geen muzieklicentie aan te vragen voor die muziek. Heb je alleen een verkoopruimte en geen losse werkruimte? In dat geval betaal je alleen voor het afspelen van muziek voor gasten of klanten.

#permalink
Wat is het verschil tussen privégebruik en openbaar gebruik?

‘Maar ik heb toch betaald voor mijn cd’s en mijn Spotify-abonnement?’, denk je misschien. Dat is natuurlijk zo. Maar de prijs die je betaalt voor radio, cd’s of muziekdiensten is alleen voor privégebruik. Als je muziek afspeelt waar jouw werknemers of klanten bij zijn, dan maak je de muziek openbaar. In dat geval moet je een vergoeding betalen aan BumaStemra en Sena (Stichting ter Exploitatie van Naburige Rechten).

#permalink
Hoeveel moet ik betalen voor muziekgebruik?

Het verschilt per situatie hoeveel je moet betalen voor muziek. Klinkt dit ingewikkeld? Geen zorgen, je kunt dit makkelijk opzoeken in onze licentiewijzer. Via de velden kun je aangeven hoe en waar je muziek je wilt gebruiken. De wijzer doet de rest.

#permalink
Hoe werkt betalen voor muziekgebruik aan BumaStemra?

Een ruimte met muziek is gezelliger dan eentje zonder, toch? Omdat muziek een positief effect heeft op je werknemers en klanten, kan daardoor ook jouw omzet stijgen. En dan is het wel zo eerlijk om de makers van deze muziek daar ook voor te belonen. Dat doe je via BumaStemra. Wij komen op voor de belangen van muziekmakers. Daarom betaal je ons een vergoeding bij het afspelen van muziek.

#permalink

Bruiloften en verjaardagen

Moet ik betalen voor muziek op mijn feestje?

Organiseer je binnenkort een bruiloft, verjaardag of bedrijfsfeest? Daar horen natuurlijk ook de nodige beats bij. Maar mag dit zomaar? Over het algemeen geldt de volgende regel: je mag muziek afspelen op een feestje als je hiervoor toestemming hebt. Om toestemming te krijgen, moet je onder andere een vergoeding betalen aan BumaStemra.

Zijn jouw gasten familie, vrienden of hebben ze een vergelijkbare band? En is er geen toegangsprijs voor het feest? In dat geval geldt er een uitzondering op de regel en hoef je geen toestemming te vragen om muziek te draaien. Maar let op: deze uitzondering geldt alleen als alle gasten ook onderling een (vriendschappelijke) band hebben. Dit is bijvoorbeeld zo bij een verjaardag of bruiloft. Let op: een bedrijfsfeest valt hier niet onder en hier is wel een licentie voor nodig.

Heb je binnenkort een evenement en heb je nog vragen? Neem dan contact met ons op via 023-7997801 of podia.evenementen@bumastemra.nl.

#permalink

Geschillencommissie auteursrechten

Wat als ik het niet eens ben met een factuur of uitgekeerd geldbedrag?

Ben je het niet eens met een factuur die je van ons krijgt? Bijvoorbeeld omdat er een verkeerd tarief is toegepast of het bedrag dat je kreeg niet klopt? Neem dan contact met ons op. We kijken graag met je mee of alles wel klopt.

Natuurlijk nemen wij je vraag of klacht serieus. Maar komen we toch samen niet tot een oplossing? Dan kun je ook terecht bij de Geschillencommissie Auteursrechten. Dit is een onafhankelijke partij die kan helpen meningsverschillen tussen CBO’s die bij de stichting zijn aangesloten en betalingsplichtigen op te lossen.

Houd hierbij rekening met het volgende:

  1. Voordat je contact opneemt met de Geschillencommissie Auteursrechten, is het noodzakelijk dat je eerst een klacht of een verzoek voor mutatie via de interne klachtenprocedure hebt neerlegt. Daar heb je tot drie maanden nadat de factuur is verstuurd is, de tijd voor
  2. Het factuurbedrag waar het om gaat, mag niet hoger zijn dan € 100.000,-. Voor hogere bedragen moet je naar de rechter stappen
  3. Bij een factuur met een waarde van € 50.000,- tot € 100.000,- geef je het niet betaalde bedrag bij de Geschillencommissie Auteursrechten in bewaring
  4. Voor het indienen van een klacht wordt klachtengeld gevraagd. Als je in het gelijk staat volgens de commissie, krijg je het klachtengeld terug. Hoe hoger de waarde van de factuur, hoe hoger de waarde van het klachtengeld. Dit varieert tussen de € 50,- en € 750,-
  5. Bij de beoordeling van de commissie wordt nadrukkelijk gekeken naar:
    • A. het beginsel dat gelijke gevallen gelijk worden behandeld
      B. de waarde van het gebruik van het werk in het economisch verkeer
      C. De aard en omvang van het gebruik
      D. De zelfreguleringspraktijk
  6. Ben je het niet eens met de uitspraak van de Geschillencommissie Auteursrechten? Dan kun je binnen drie maanden na de uitspraak naar de rechter te gaan met deze uitspraak. Wacht je langer dan drie maanden? Dan gaat de rechter er vanuit dat beide partijen de uitspraak hebben geaccepteerd

Wil je meer informatie over de procedure bij de Geschillencommissie Auteursrechten? Kijk dan op de website van de Geschillencommissie Auteursrechten.

#permalink

Grootrecht en kleinrecht, wat is het en wat is het verschil

Grootrecht en kleinrecht, wat is het verschil?

Grootrecht en kleinrecht zijn begrippen die we gebruiken om te bepalen of Buma een licentie kan sluiten bij het gebruik van muziek in dramatisch muzikale voorstellingen.

Buma behartigt op dit moment niet de belangen van haar aangeslotenen met betrekking tot grootrecht. Met grootrecht wordt bij Buma bedoeld: een toneelmatige opvoering van zogenaamde dramatische muzikale werken, zoals bijvoorbeeld musicals, opera’s en balletvoorstellingen, waarbij sprake is van meerdere auteursrechtelijke relevante disciplines, zoals muziek, tekst, choreografie, decors, kostuums etc., en waarbij die disciplines geïntegreerd onderdeel uitmaken van de verhaalslijn van de voorstelling. Voor het gebruik van de muziekwerken die speciaal voor de voorstelling zijn gecreëerd, treffen producenten zelf een regeling met de muziekauteurs- en uitgevers van de muziek.

Onder kleinrecht valt muziek die op zichzelf staat en geen onderdeel is van een dramatische muzikale voorstelling, zoals bijvoorbeeld de uitvoering van muziek tijdens een concert. Buma incasseert meestal alleen voor muziek die onder kleinrecht valt, maar er zijn uitzonderingen. Meer informatie lees je verderop in dit stuk.

Let op: Voor het gebruik van muziek van auteurs die niet rechtstreeks bij Buma zijn aangesloten, kunnen andere regels gelden.

Veel zusterorganisaties van Buma hanteren namelijk een ander beleid, als het gaat om het gebruik van bestaand repertoire in dramatisch muzikale producties. Er zijn zusterorganisaties die net als Buma licentiëren voor bestaand repertoire in een dramatisch muzikale productie. In andere landen ligt het verlenen van toestemming en het bepalen van de hoogte van de vergoeding bij de auteur of de uitgever. Als bestaande muziekwerken van auteurs die aangesloten zijn bij zusterorganisaties van Buma in een dramatisch muzikale productie worden gebruikt, kan Buma het gebruik niet zonder meer licentiëren. Wij adviseren dan ook om voor het gebruik van deze werken tijdig contact op te nemen met de betreffende (sub) uitgevers in Nederland. Wie dat zijn, kun je terugvinden in de Titelcatalogus van Buma/Stemra.

Hieronder een schematische weergave van de bovenstaande uitleg.

#permalink

Klachtenprocedure

Wat als ik het niet eens ben met jullie besluit op mijn klacht?

We hopen natuurlijk dat je tevreden bent met ons besluit en de motivatie die daarbij hoort. Het kan gebeuren dat je het er toch niet mee eens bent. Heeft je klacht te maken met de factuur voor een vergoeding, bijvoorbeeld omdat je het bedrag dat je moet betalen te hoog vindt? Dan kan je daar melding van doen bij de Geschillencommissie Auteursrechten.

Gaat je klacht over iets anders en ben je het niet eens met ons besluit? In dat geval kan onze directie de klacht opnieuw beoordelen. Dit verzoek moet je binnen een maand na ontvangst van ons besluit versturen via e-mail of per post.

Leg in je verzoek duidelijk uit waarom je het niet eens bent met de beslissing. In de meeste gevallen ontvang je binnen enkele weken een reactie, tenzij de directie meer tijd nodig heeft. Je krijgt hier dan bericht over.

Je mag er uiteraard op vertrouwen dat we zorgvuldig en vertrouwelijk omgaan met alle informatie die je met ons deelt.

Heeft de directie een besluit genomen? Dan is de zaak tussen jou en BumaStemra afgerond.

Contactgegevens directie:
BumaStemra
t.a.v. Directie
Postbus 3080
2130 KB Hoofddorp
E-mail: directiesecretariaat@bumastemra.nl

#permalink
Wat gebeurt er met mijn klacht?

Ben je het niet eens met de vergoeding die je moet betalen? Of voel je je niet goed door ons geholpen? Wat je klacht ook is, we doen ons best om je klacht zo goed en snel mogelijk op te lossen. Dit pakken we als volgt aan:

  1. We willen zo snel mogelijk voor je aan de slag. Daarvoor hebben we een duidelijke beschrijving nodig van je klacht of probleem. Vind je dit lastig? Geen zorgen, onze afdeling juridische zaken denkt graag met je mee
  2. Je klacht is bij ons binnengekomen. Binnen drie werkdagen ontvang je van ons een bevestiging via e-mail en geven we een nummer aan jouw melding. Bij vragen geef je dit nummer aan ons door, zodat wij je sneller kunnen helpen
  3. Als we een fout ontdekken of opmerken dat we toch niet duidelijk genoeg zijn geweest, dan proberen we dit onmiddellijk recht te trekken. Blijkt dit niet mogelijk? Dan gaan we snel op zoek naar een andere oplossing. Je hoort dan meestal binnen een maand, maar anders uiterlijk binnen acht weken van ons
  4. Ons besluit en de uitleg die daarbij hoort ontvang je via de e-mail. Wil je ook een kopie per post ontvangen? Laat het dan weten

Je richt de klacht aan de afdeling juridische zaken van BumaStemra. Dit kan per post of via e-mail. Vermeld in elk geval deze informatie:

  1. Je naam, adres en woonplaats
  2. Een telefoonnummer waar we je op kunnen bereiken
  3. Een e-mailadres waar we ons besluit naartoe kunnen sturen
  4. De naam en het adres van de plek waar de muziek wordt gebruikt, als dit mogelijk is
  5. Een klantnummer van BumaStemra, als je deze hebt

Contactgegevens:
BumaStemra
t.a.v. Juridische Zaken
Postbus 3080
2130 KB Hoofddorp
Telefoon: 023-799 7511
E-mail: legal@bumastemra.nl

#permalink
Waar kan ik terecht voor vragen of opmerkingen over betalingen?

Heb je een vraag of opmerking over het betalen van vergoedingen? Neem dan contact op met de afdeling waar je vraag over gaat. Zo kunnen wij je snel helpen. Hieronder vind je een lijst met onze afdelingen. Wacht zeker niet te lang met het stellen van je vraag. De factuur waar je vragen over hebt, mag namelijk niet ouder zijn dan drie maanden (factuurdatum).

Terwijl wij zo snel mogelijk een antwoord geven op je vraag, verwachten we dat je de factuur wel op tijd betaalt. Blijkt er dan toch iets niet te kloppen aan de factuur? Dan passen we dit zo snel mogelijk aan. Als blijkt dat dat niet kan, dan gaan we op zoek naar een andere oplossing. Binnen uiterlijk acht weken ontvang je onze reactie.

Contactgegevens van onze afdelingen:
Podia
podia.evenementen@bumastemra.nl
023-7997801

Digital
digital@bumastemra.nl
023-7997858

Radio en Televisie
rtvkabel@bumastemra.nl
023-7997999

Producties in eigen beheer
Shared.PIEB@bumastemra.nl
023-7997828

Audiovisuele producties
audiovisueleproducties@bumastemra.nl
023-7997828

Collectieve regelingen Buma
collectieve.regelingen.buma@bumastemra.nl
023-7997999

Centrale regelingen Stemra
centrale.regelingen.stemra@bumastemra.nl
023-7997899

Service Centrum Auteursrechten en Naburige Rechten
info@mijnlicentie.nl
020-7009099

#permalink
Hoe kan ik bij BumaStemra een probleem of klacht melden?

Ook al doen we altijd ons best om het te voorkomen, soms gaat er toch iets mis. Wij helpen je dan graag om het zo snel mogelijk op te lossen. Neem wanneer zich een probleem voordoet, zo snel mogelijk contact met ons op.

Wil je als muziekgebruiker weten hoe je een melding doet, waar je terecht kan en wat je mag verwachten? Wij beantwoorden al je vragen.

Let op: ben je muziekmaker en wil je een klacht indienen? Dan volg je andere stappen.

#permalink

Licenties

Moeten de makers van de muziek die ik gebruik bij BumaStemra of een zusterorganisatie aangesloten zijn?

Ja. BumaStemra kan alleen opkomen voor de belangen van haar leden. Als iemand niet is aangesloten, dan kan BumaStemra niets voor diegene doen. Dat geldt ook voor degene die muziek luistert van makers die niet aangesloten zijn. Stel, een muziekmaker die geen lid is bij BumaStemra eist geld voor het gebruik van diens werk. Dan kunnen wij helaas niets betekenen voor de muziekgebruiker. Wij als BumaStemra kunnen muziekgebruikers alleen beschermen tegen de eisen van aangesloten muziekmakers.

#permalink
Mag ik ook buitenlandse muziek gebruiken?

Ja. BumaStemra heeft namelijk afspraken gemaakt met veel buitenlandse organisaties voor auteursrecht. Zo komen we ook in het buitenland op voor de belangen van aangesloten muziekmakers. Andersom regelt BumaStemra in Nederland het muziekgebruik voor buitenlandse muziekmakers die lid zijn van zusterorganisaties. Nederlands of buitenlands – dankzij BumaStemra kun je kiezen uit miljoenen muziekwerken van honderdduizenden muziekmakers.

#permalink
Kan ik mijn licenties online opzeggen via de portal?

Ja. Alle licenties die je online via de portal hebt afgesloten, kun je ook op die manier opzeggen. Heb je je licentie op een andere manier afgesloten? Neem dan contact op met BumaStemra via: 023-7997999.

#permalink
Op mijn bewijs van licentie staat ‘gegevens exploitatie’. Wat betekent dit?

‘Gegevens exploitatie’ betekent: het officiële adres van je bedrijf.

#permalink

Thuiskopieheffing

Moet ik betalen als ik muziek op mijn telefoon of ander apparaat luister?

De thuiskopievergoeding gaat over het opslaan van muziek op een apparaat. Voor het opslaan van muziek voor privé-gebruik betaal je vaak bij de aankoop van een telefoon of tablet al thuiskopieheffing. Als jij de enige bent die naar de muziek luistert of als je muziek streamt, wordt dit gezien als privégebruik. En is een muzieklicentie dus niet nodig. Maar draai je de muziek in een openbare ruimte, waar meer mensen meeluisteren? Dan heb je wel een licentie nodig. Dit is niet hetzelfde als thuiskopieheffing.

Lees meer over de thuiskopieheffing.

#permalink
Wie betaalt de thuiskopievergoeding? En aan wie?

Iedereen mag auteursrechtelijk beschermd werk kopiëren voor eigen gebruik, oefening of studie. Sla je muziek op, bijvoorbeeld op je telefoon, laptop, tablet? Dan is dat een kopie. Ook cd’s, dvd’s, videobanden, USB’s en andere gegevensdragers tellen mee.

Dit staat in de auteurswet. Stichting de Thuiskopie zorgt ervoor dat muziekmakers een vergoeding krijgen voor deze kopieën.

#permalink

HaFaBra

Muziekstukken opgeven als koor of muziekvereniging (HaFaBra)

Wat is er nu leuker dan optreden voor publiek? De muziek die je tijdens een optreden gebruikt, geef je aan ons door via hafabra.bumastemra.nl.

Alle koren en muziekverenigingen hebben hier een persoonlijke inlogcode voor ontvangen. Weet je de code niet meer? Geen zorgen, stuur dan een e-mail naar opgave.bumastemra@bumastemra.nl.

Door aan te geven welke muziek je tijdens een optreden gebruikt, zorgen wij ervoor dat de vergoeding die je betaalt bij de juiste makers terechtkomt. Je ontvangt dus geen extra factuur.

Wel veel geoefend, maar niet opgetreden? Dit kan je ook doorgeven via hafabra.bumastemra.nl.

#permalink

Openbaarmaking

Moet ik ook betalen voor muziek op een evenement waar geen geld aan wordt verdiend?

Ja. Het maakt niet uit of je muziek laat horen met als doel om winst te maken of niet. Wij kijken alleen naar het gebruik. En voor muziekgebruik moet je nu eenmaal een vergoeding betalen. Dat geldt dus ook bij een evenement dat niet als doel heeft om winst te maken.

#permalink
Ik betaal al aan BumaStemra en/of Sena. Betaal ik dan niet dubbel?

Nee. Soms lijkt het misschien alsof je twee keer moet betalen, maar dat komt omdat er dan meerdere makers rechten verlenen aan de muziek die je hebt gekozen. Bijvoorbeeld wanneer de uitvoerende muzikant een andere persoon is dan degene die het liedje heeft geschreven. Dan regelt BumaStemra het auteursrecht van componisten, tekstschrijvers en muziekuitgevers. Daarnaast regelt Sena de rechten van de uitvoerende artiesten en producenten.

#permalink
Ik wil muziek draaien in het openbaar. Kan dat zomaar?

Als je muziek wilt afspelen in het openbaar, dan moet je hiervoor toestemming vragen. Dus als je bijvoorbeeld muziek afspeelt in een winkel, café of op kantoor. Hetzelfde geldt als je muziek wilt gebruiken voor een radio- of tv-programma. Of tijdens een concert of theatervoorstelling. Voor muziekgebruik in het openbaar moet je altijd toestemming vragen aan de makers van muziek. In plaats van alle makers apart om die toestemming te vragen, doe je dat via BumaStemra. In ruil voor een licentie zorgen wij dan dat jij legaal muziek kan afspelen. Met het geld van de licenties kunnen wij ook de muziekmakers weer eerlijk betalen voor hun werk.

Lees meer over licenties.

#permalink

Veelgestelde vragen voor (pop)podia - Toestemming

Waarom moet ik voor auteursrechten betalen als de artiest zelf zijn eigen nummers speelt?

Ja, dat moet. Auteursrechten zijn niet hetzelfde als het uitvoeren van een muziekwerk. Je betaalt de artiest namelijk alleen voor het optreden. Je betaalt BumaStemra voor het gebruik van de muziek, waar natuurlijk auteursrechten op zitten. Ook als de auteur eigen nummers speelt. En in de meeste gevallen is het zelfs zo, dat ook op de eigen nummers nog meer rechthebbenden zijn. Bijvoorbeeld mensen die meegeschreven hebben aan een muziekwerk. Via BumaStemra krijgen zij ook een eerlijke vergoeding voor hun werk.

#permalink
Ik heb de artiest al betaald, moet ik dan nog steeds BumaStemra betalen?

Ja. Vaak is de artiest niet de enige die recht heeft op een vergoeding voor het gebruik van de muziek. BumaStemra komt namelijk op voor de belangen van andere muziekmakers die hebben meegewerkt aan de muziek. Denk maar aan componisten, tekstschrijvers en muziekuitgevers.

#permalink
De locatie waar mijn evenement plaatsvindt, heeft al een regeling met BumaStemra, moet ik dan nog steeds BumaStemra betalen?

Organiseer je een optreden in een horecagelegenheid? Het kan zijn dat die locatie al een doorlopende licentie met ons afgesloten heeft. Deze licentie geldt alleen voor de evenementen die zij zelf organiseren en hier zitten bepaalde grenzen aan. Oftewel, als jij deze zaal afhuurt, dan heb je hier alsnog een eigen licentie voor nodig o.b.v. het Algemeen Tarief. Via de licentiewijzer kun je direct de juiste licentie afsluiten.

#permalink
Kan ik ook via BumaStemra buitenlandse muziek gebruiken?

Ja, dat kan. BumaStemra heeft met verschillende zusterorganisaties in bijna alle landen ter wereld afspraken gemaakt over het gebruik van muziek. Zusterorganisaties zijn organisaties, zoals BumaStemra, die in een ander land muziekmakers vertegenwoordigen. Omdat we met die organisaties wederkerigheidsovereenkomsten hebben gesloten, kun je via ons ook muziek uit deze landen gebruiken. Andersom vertegenwoordigt BumaStemra Nederlandse muziekmakers, wiens muziek in het buitenland wordt gedraaid. Je kunt bij BumaStemra dus terecht voor muziek van over de hele wereld.

#permalink
Waarom heb ik toestemming van Buma nodig?

Muziekmakers hebben recht op een vergoeding als hun werk gebruikt wordt. Dit staat in de Auteurswet. Als je een evenement organiseert waar muziek wordt gedraaid, heb je dus toestemming nodig voor het gebruik van die muziek.

Als de makers van de muziek door BumaStemra vertegenwoordigd worden, kun je deze toestemming via BumaStemra krijgen. Hiervoor gelden wel voorwaarden. Hoeveel je betaalt, wordt per evenement bepaald.

#permalink

Veelgestelde vragen voor (pop)podia - Licenties

Waarom wordt er over het hoogste bedrag (recette/uitkoopsom) een percentage berekend?

Het is niet altijd logisch om de vergoeding voor het gebruik van muziek te bepalen op basis van inkomsten uit entreegeld of uitkoopsommen. Bijvoorbeeld als een event gratis toegankelijk is. Of als bezoekers wel moeten betalen voor entree, maar de artiest gratis optreedt. Om ervoor te zorgen dat de makers van muziek wel de vergoeding krijgen waar ze recht op hebben, rekenen we over het hoogste bedrag een percentage.

#permalink
Ik krijg een factuur van SCAN, ook namens Sena. Hoe zit dat?

SCAN is het Service Centrum Auteurs- en Naburige rechten. Zij regelen voor een aantal sectoren licenties en de facturatie. Dat doen zij voor BumaStemra en Sena. Hoewel BumaStemra en Sena opkomen voor andere groepen muziekmakers, is het voor klanten handig om alles rondom muzieklicenties in één keer af te handelen. Op de factuur kun je terugzien welke licenties van toepassing zijn. En voor welke groep muziekmakers. Soms is dit voor meerdere organisaties, soms alleen voor BumaStemra.

#permalink
Wie is verantwoordelijk voor de afdracht als een evenement wordt georganiseerd?

Degene die het evenement organiseert, is verantwoordelijk voor het regelen van de toestemming voor het gebruik van de muziek. Dit regel je via een licentie met BumaStemra.

Huur jij een horecazaak af die al een doorlopende licentie heeft? Dan heb je alsnog een licentie nodig. Deze doorlopende licentie geldt namelijk alleen voor evenementen die de horecalocatie zelf organiseert.

Wanneer jij als organisator de zaal afhuurt, ben je zelf verantwoordelijk voor het afsluiten van een Evenementen-licentie. Wanneer je het evenement samen met de horeca locatie organiseert, maak dan duidelijke afspraken om onverwachtse kosten te voorkomen.

Wanneer je al aan het boekingskantoor de Buma-afdracht op basis van de gage hebt betaald, kun je dit aangeven in de opgave en brengen wij dit voorschot in mindering.

Vraag hier een licentie aan voor je evenement.

 

#permalink